دلیل استفاده از انیمیشن دو بعدی چیست
انیمیشن دوبعدی در حقیقت، هنر ایجاد حرکت در یک فضای دو بعدی است که همان شخصیتها، موجودات، جلوههای ویژه و پسزمینهها را هم شامل بشود. فقط وقتی توهم حرکت به وجود میآید که طراحیهای فردی در یک توالی زمانی مشخص قرار بگیرند.
یک ثانیه زمان، معمولاً به 24 فریم تقسیم میشود.، که البته بستگی به انیمیشن دارد. در یک ثانیه از انیمیشن، از 2 تا 24 طراحی (24 فریم در ثانیه) منحصربهفرد میتواند وجود داشته باشد. به طور معمول، در انیمیشن دو بعدی در هر 2 فریم یک طراحی وجود دارد (12 فریم در ثانیه). این امکان برای صرفهجویی در وقت و هزینههای تولید ایجاد شده و باعث می شود که ظاهر بی نظریری به انیمیشنهای دوبعدی داده شود.
البته که گاهی این فرآیند را به عنوان انیمیشن سنتی میشناسند. اما جالب است بدانید که فرآیندهای مختلف برای تولید آن وجود دارد. آن انیمیشنهای دوبعدی که با مداد و کاغذ طراحی میشدند در این دسته قرار می گیرند. و با گذشت زمان، اجرای فنون دیجیتالی با استفاده از نرمافزارهای رایانهای مانند تون بوم هارمونی (Toon Boom Harmony) یا ادوبی افترافکتس (Adobe After Effects) تکامل پیدا کردند.
انیمیشن دوبعدی در دنیای امروز
انیمیشن دوبعدی یکی از حوزههای محبوب و متنوع هنری به حساب میآید، که بازگشت چشم گیری داشته است! استفاده از این نوع انیمیشن، به طور گسترده در برنامههای تلویزیونی، بازیهای ویدئویی، فیلمهای بلند، تبلیغات، برنامههای (اپلیکیشنهای) تلفن همراه و محتوای وبسایتها دیده میشود. ریک و مورتی نمونه مدرن و محبوب انیمیشن دوبعدی است. شبکههای اجتماعی مانند اسنَپچَت، در حال ارائهی انیمیشنهای سریالی دوبعدی جالبی به طول 1 تا 3 دقیقه هستند. حتی تولید بازیهای ویدیویی با محیط دوبعدی مانند کله فنجانی (Cuphead) رو به افزایش هستند.
اسکات کلاوس (Scott Claus)، مربی انیمیشن دوبعدی در شرکتهای دیزنی (Disney) و دریمورکس (DreamWorks) میگوید: «پویانمایی برای هرآنچه که آنلاین است (تبلیغات، سرگرمی) استفاده میشود، حتی اگر در ابتدا متوجه آن نشوید.» اسکات در ادامه میگوید: «این حوزهی هنری، به سرعت در حال پیشرفت است. پویانمایی تلویزیونی پرواز خود را آغاز کرده است و سرویسهای پخش زنده دائما دنبال محتوای جدید هستند.»
در دههی گذشته تقاضا برای انیمیشنهای دوبعدی که میتوانند محتوای سرگرمکننده و جذاب ایجاد کنند، رشد چشمگیری داشته است. هنرمندانِ مشتاق، عاشق موشن گرافیک و دارای مهارت در ایجاد محتوای جدید و جذاب، همواره مورد نیاز هستند. اینجا است که باید ببینیم که یک پویانما (انیماتور) دوبعدی واقعاً چه کاری انجام میدهد؟ چشمانداز شغلی او تا کجا است؟ و در آخر بهترین نرمافزار تولید انیمیشن دوبعدی کدام است؟ ما مطالعات لازم را انجام دادهایم و هر آنچه را که باید در مورد صنعت انیمیشن بدانید، جمعآوری کردهایم، که به شما کمک کنیم برای آیندهی خود آماده شوید.
پویانما یا انیماتور دوبعدی چه کاری میکند؟
انیماتورهای دوبعدی با ساخت شخصیتها، اشیاء و پسزمینههای خود در یک محیط دوبعدی، داستان یا پیامی را منتقل میکنند. انیماتورها علاوه بر نقاشی و طراحی باید داستاننویسان توانمندی هم باشند. آنها موظفند ارتباط واضح یک داستان یا پیام را با حرکت شخصیتها برقرار کنند، به روشی که بینندگان را درگیر کند. با اینکه بیشتر کارها روی رایانه انجام میشود، هنوز هم برخورداری از مجموعهای از تکنیکهای سنتی و دستی میتواند مفید باشد.
مسئولیتهای دیگر یک انیماتور شامل موارد زیر هم میشود:
- طراحی اولیه (Sketching)
- طراحی کاراکترها (شخصیتها)
- خلق و توسعه فیلمنامه مصور یا همان استوری بورد (Storyboard)
- خلق جلوههای ویژه
- پویانمایی یا انیمیت صحنهها
- حرکت پسزمینهها (Transitioning Background)
این شغل تنها بخشی از خط تولید است که به سه بخش پیشتولید، تولید و پس تولید تقسیم میشود:
- در مرحلهی پیشتولید، اگر یک پروژه در مراحل ابتدایی باشد، ممکن است تیم روی داستان و شخصیتپردازی، نوشتن فیلمنامه، ضبط مکالمات (دیالوگها)، توسعهی طرح داستان، آمادهسازی طرح پسزمینه و پویانمایی شخصیتها کار کند.
- در مرحلهی تولید، انیماتورها با حرکت بخشیدن به شخصیتها و اشیاء، به آنها جان میدهند. بعد از آن پردازش شخصیتها رنگآمیزی را داریم (جوهر و رنگ دیجیتالی) و در پسزمینههای ترسیم و ترکیببندی میشوند.
- پس تولید، مراحل پایانیِ افزودن صدا و تدوین انیمیشن است، تا اطمینان پیدا کنیم که وضوح خوب و جریان روانی در پروژه وجود داشته باشد و در نهایت، خروجی پروژه در قالب نهایی آماده میشود.
بسته به پروژه و اندازه استودیو یا سازمان، ممکن است انیماتورها (پویانماها) با تعدادی از متخصصان دیگری هم کار کنند. پس برای یک انیماتور داشتن مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی قوی، لازم و ضروری است.
فرصتهای شغلی
با وجود چنین صنعت متنوعی، انیماتورها میتوانند انتخاب کنند روی فیلم، نمایشهای تلویزیونی، بازیهای ویدئویی کار کنند. یا اینکه برای شرکتهای تولید کننده و آژانسهای تبلیغاتی که برای تبلیغات، برنامههای موبایل و وبسایتها محتوای دوبعدی تولید میکنند، فعالیت داشته باشند.
باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر در حال مطالعه بر روی انیمیشن دوبعدی (پویانمایی دوبعدی) هستید، لزوماً یک انیماتور یا پویانما نمیشوید. انواع مختلفی از مشاغل در این صنعت وجود دارد و با پیشرفت بسیار سریع فناوری، همیشه شغلهای جدیدی متولد میشوند.
تعدادی از نقشهای مختلف شامل موارد زیر است:
- انیماتور یا همان پویانما
- سرپرست انیمیشن (سرپرست پویانمایی)
- مدیر انیمیشن (مدیر پویانمایی)
- توسعهدهنده بازی
- طراح کاراکتر (شخصیت)
- طراح استوری برد
- تصویرگر
- طراح گرافیک
- طراح موشن
برای دیدن نمونه کار های انیمیشن دو بعدی ساخته شده در پارت انیمیشن به لینک زیر مراجعه کنید :
نرم افزارهای پویانمایی دوبعدی
طیف وسیعی از نرمافزارها برای انیمیت یا پویانمایی دوبعدی وجود دارد. اما اگر پویانمایی را به صورت حرفهای دنبال میکنید، استفاده از نرمافزارهای استانداردِ موجود در این صنعت را که استودیوهای بزرگ از آنها استفاده میکنند، یاد بگیرید. این کار شانس استخدام شما را بالاتر میبرد.
برای مثال با تون بوم هارمونی (Toon Boom Harmony) شما میتوانید علاوه بر ویرایش، پویانمایی یا انیمیت اولیه، رنگآمیزی، افکتگذاری… را انجام دهید. مثلا جرقههای موجود در هوا را انیمیت کنید و سپس کاری کنید که بدرخشند. بسیاری از تولیدکنندهها از هارمونی استفاده میکنند و این نرمافزار، رهبر این صنعت است.
متخصصان حوزه انیمیشن معمولاً از نرمافزارهای زیر استفاده میکنند:
- تون بوم هارمونی (Toon Boom Harmony)
- تون بوم استوریبرد (Toon Boom Storyboard)
- ادوبی افترافکت (Adobe After Effect)
- ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)
- فلش (Flash)
- انکور (Encore)
با این که گاهی یادگیری یک نرمافزار جدید میتواند ترسناک باشد، به محض ایجاد تسلط، انتقال مهارتهای خود به دیگران بسیار سادهتر میشود. برای بسیاری از نرمافزارها، از جمله تون بوم و آدوبی، میتوانید نسخه آزمایشی رایگان را پیدا کنید. البته سعی کنید در مورد بهترین نرمافزار پویانمایی دوبعدی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
آمادهاید یک انیماتور دوبعدی شوید؟
در مدرسه انیمیشن هورخش مهارتهای تولید انیمیشن را از انیماتورها و متخصصان یاد بگیرید. علاوه بر تسلط بر مهارتهای فنی دوبعدی، میتوانید درسهای ارزشمندی از صنعت و مهارتهای شغلی پیدا کنید، که در هیچ کتابی پیدا نخواهید کرد.
انیمیشن دوبعدی از نظر ظاهر و حرکت اشیا و پس زمینه با سه بعدی متفاوت است.
به جای محدود شدن به محور x-y، 3D بعد سومی را در امتداد محور z اضافه می کند. این به اشیاء عمق و احساس می دهد. ممکن است به نظر برسد که به سمت شما حرکت می کنند یا از شما دور می شوند. دوبعدی فقط میتواند از این طرف به سمت دیگر، بالا یا پایین یا ترکیبی از این دو حرکت کند.
اشیاء و پسزمینهها در سهبعدی نیز میتوانند بافتی داشته باشند. ترکیب حرکت در هر جهت و ظاهر بافت به انیمیشن سه بعدی ظاهر واقعی تری می بخشد.
چه اتفاقی برای انیمیشن دو بعدی افتاد؟
کارتونهای کلاسیک، که بسیاری از آنها آثار هنری مشروع هستند، بسیار دقیق و پیچیده بودند.
هنرمندان باید بنشینند و هر فریم را بکشند. همانطور که فناوری کامپیوتر به طور گسترده ای گسترش یافتدر دسترس است، بسیاری از فیلمهای دوبعدی از نرمافزار استفاده میکنند تا فرآیند را آسانتر کنند.
همانطور که این فناوریها تکامل یافتند، انیمیشن با آن تکامل یافت - و 3D متولد شد. هنر ترسیم سکانس های متحرک فریم به فریم به آرامی محو شد.